torsdag den 16. august 2012

Som i gamle dage!

En aften halt som i gamle dage, bortset fra at vi er seks år ældre! Hmm 
For seks år siden flyttede jeg med min familie fra Sjælland til Bornholm, og i den forbindelse måtte jeg efterlade mine allerbedste veninder. Heldigvis har jeg fundet mig nogle dejlige af slagsen på Bornholm, men jeg skal helt ærligt sige, at jeg har savnet "Hvalsø pigerne" RIGTIGT meget! 
Nu er jeg så færdig med gymnasiet på Bornholm, og jeg flytter til Sjælland for at læse. Det betyder også, at jeg får mulighed for at ses med mine skønne veninder igen! :-) kærlighed til jer! 

De kom forbi til aftensmad i min nye lejlighed - og som altid hygger jeg mig rigtig meget i deres selvskab. 

Jeg ville gerne lave billig mad, som samtidig så ud af noget, da jeg mener, at dette sagtens kan lade sig gøre -og ud fra de kommentarer jeg fik, så lød det som om det lykkedes...

Middagen bestod af en spinat/hytteost-tærte, røget laks og letkogte gulerødder til hovedret, og til dessert en müsli, sorbet (fra Ismejeriet) og lidt frisk frugt, der lå på noget flødeskum, hvor jeg havde vendt lidt chokolade i. 



Hovedretten

 

Desserten



Tærte med spinat og hytteost:
  • 1 pakke filodej
  • 1 pose frisk spinat
  • 300 gram hytteost 4% (jeg brugte den fra Arla)
  • 5 æg
  • 50 gram revet parmesan
  • 1 spsk tørret oregano
  • Røget paprika eller cayenne peber
  • Salt og peber
  • Olie 
  • Gulerøøder
  • Olie
  • Citronskal
  • Finthakket chili
  • Salt og peber
Tærten - Hytteosten, æggene, parmesanen, tørret oregano og salt og peber, røres sammen og stilles til side. 
To stykker bagepapir krølles sammen og gøres våde under vandhanen. De foldes ud og lægges på en ren køkkenbordsflade. Filodejen lægges på, stykke for stykke, med olie og røget paprika eller cayennepeber mellem hvert stykke. De skal dække begge stykker bagepapir. Forsigtigt flyttes bagepapir med filodej over i en pande, der kan tåle at komme i ovnen. 
Spinaten skylles grundigt og slynges fri for vand. Den rene spinat kommes over i panden og hytteost-blandingen hældes over og blandes forsigtigt med spinaten. Den filodej, der hænger ud over kanten, foldes ind over fyldet og danner et "låg"! For at tærten bliver sprød hele vejen rundt kan det være en fordel, at stege den lidt på komfuret inden den kommer ind i ovnen ved 200 grader i 20 minutter, eller til den er sprød og gylden.

De letkogte gulerødder - gulerødderne koges i letsaltet vand, til de er lige akkurat kogte (der må, og skal helst være, lidt bid i dem). De køles en anelse af og vendes med god olivenolie, finthakket chili og fint hakket citronskal. Før dressingen hældes på er det en god ide, at smage den til med sat og peber. 



Desserten bestod som sagt af is fra Ismejeriet (min nye store kærlighed!), en müsli isen kunne lægge på, og flødeskum vendt med lidt mørk chokolade - ikke så meget dér! 

Isen, jeg havde valgt, var sorbet. Den ene havtorn (orange) og den anden citron (hvid). Begge var helt VILDT gode. Virkelig cremede og samtidig lette, som sorbet skal være. 
Ja - man betaler for kvalitet, men det er det værd nogen gange. 
Müsli'en var ikke noget særligt, og var mest tænkt som en bund, så isen ikke skulle skøjte rundt i den dybe tallerken. Den blev lavet af grovvalsede havregryn, hakkede mandler, hørfrø og solsikkekerner. Alle fik de en tur på panden og blev ristet, og til sidst vendt i lidt flydende honning. 

Tak for en hyggelig aften tøser ;-) 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar