mandag den 6. august 2012

Små spelt brød

Har endelig fået rigtig fint styr på brød uden hvedemel! Det er virkelig nemt, og der findes så mange gode alternativer til det hvide hvedemel. Denne omgang er det blevet til speltbrød med hørfrø.
Denne opskrift har jeg tidligere lavet som et stort brød, men i dag havde jeg lyst til at prøve noget andet, og fandt de små brødforme frem - og det gjorde bestemt ikke brødene dårligere.

10-12 små brød (eller et stort)
5 dl. koldt vand
16-17 gram gær
2 tsk salt
350 gram sigtet speltmel
300 gram groft speltmel
hørfrø (hvis man har lyst)
olie til formene

Start med at røre gæren ud i vandt, tilsæt melet og til sidst saltet.
Rør dejen grundtigt sammen! jeg lod dejen køre i røremaskinen i små 15 min. det gør dejen virkelig smidig og lækker.
Formene blev smurt grundigt inden dejen blev fordelt og brødene kom til hævning under et viskestykke i halvanden time.
Brødene blev bagt i en 200 grader varm ovn i ca. 20 min. eller til de var hævet flot op, og havde fået en god skorpe..
Så snart jeg kunne røre ved formene vendte jeg brødene ud, så de kunne dampe af og ikke stå og blive fugtige. En af de lækre brød blev offer for en virkelig god ost fra Thise mejeri og blev guffet sammen med en god kop te! Mmm smiley

Ingen kommentarer:

Send en kommentar